کد مطلب:5790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

تاریخ معراج
تاریخ نویسان درباره تاریخ معراج اختلاف نظر دارند:

ابن اسحاق و ابن هشام معتقدند كه این حادثه در سال دهم بعثت اتفاق افتاده است.

مورّخ معروف بیهقی، معتقد است كه در سال دوازدهم بعثت بوده است [1] .

از احادیث معتبر روشن می شود كه معراج چند بار واقع شده است، بنابراین امكان دارد هر تاریخی مربوط به یكی از آن معراج ها باشد [2] .

در این زمینه خداوند در قرآن می فرماید:

«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الأَقْصَی الَّذِی بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» [3] ؛ پاك و منزّه است خدایی كه شبی بنده خود (محمّدصلی الله علیه وآله) را از مسجدالحرام به مسجد اقصایی كه پیرامونش را مبارك ساخت سیر داد تا آیات خود را به او بنماید كه خدا به حقیقت شنوا و بیناست.


[1] البته افرادي كه معتقدند اين حادثه پيش از سال دهم بعثت اتفاق افتاده است به چند دليل در اشتباه هستند:

الف) رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله از سال هاي هشتم تا دهم در شعب محصور بود.

ب) مسلمانان كم و انگشت شمار بودند.

ج) وضعيت مسلمانان براي انجام تكاليفي همانند نماز، بعيد به نظر مي رسد و آن چه كه درباره حضرت علي عليه السلام ذكر مي گردد كه سه سال قبل از بعثت با پيامبر نماز مي خوانده است، منظور نمازهاي مستحبي يا عبادت هاي غير واجب بوده است.

بنابراين، در شب معراجي كه خداوند دستور داده است كه امّت پيامبر، هر شبانه روز در پنج وعده نماز بخوانند، قطعاً پس از مرگ ابوطالب بوده است كه در سال دهم بعثت اتفاق افتاده است، و تاريخ گواه اين مطلب است كه تا لحظه مرگ ابوطالب، نماز واجب نبوده است.

علاوه بر آن، پيامبرصلي الله عليه وآله به افرادي كه قبل از قضيه هجرت، به اسلام رو مي آوردند، فقط تعليم شهادتين مي دادند و سخني از نماز به ميان نيامده است. (دقت شود)

[2] حيوة القلوب، ص269.

[3] اسراء (17) آيه 1.